Rubrika: Ekonomika

Kazachstan ako nová zelená superveľmoc

Posted on 11. 11. 2019 by

Keď sa povie Kazachstan, tak si väčšina z nás predstaví postkomunistickú republiku na hrane chudoby s totalitným režimom, ktorá disponuje obrovskými ložiskami ropy a zemného plynu. A to aj je pravda, táto stredoázijská krajina je naozaj jednou z hlavných predstaviteľov ropného a plynárenského priemyslu. Napriek tomu bolo však snahou prezidenta Nazarbajeva premeniť túto krajinu, ktorej hlavný príjem závisí od nerastného bohatstva na krajinu, ktorá bude na päťdesiat percent závislá od solárnej energie. A to všetko sa má stať do roku 2050. Tento proces je v plnom prúde.

vlajka
 
Hlavné mesto Nursultan (predtým Astana) je moderné mesto, ktoré sa zmenilo z drevenej výstavby na moderné, futuristické mesto. To všetko za posledných 29 rokov. Taktiež tu vznikla obrovská solárna farma. Keďže je v Kazachstane viac ako 300 slnečných dní v roku, je to ideálne miesto pre solárne farmy. Tie sa nachádzajú v blízkosti hlavného mesta, tak ako aj továreň (jediná) na výrobu solárnych panelov. Tá však podlieha obrovskej konkurencii zo strany Číny, ktorá je sused tohto štátu. Je dosť pravdepodobné, že táto továreň zostane jediná po dlhú dobu. 

hloubka
 
Problémom s touto krásnou myšlienkou je fakt, že väčšina obyvateľstva za hranicami hlavného mesta je na pokraji chudoby a humanitárnej krízy. Taktiež Kazachstan čelí jednej z najväčších environmentálnych katastrof, ktorou je vysychanie Aralského mora. To zapríčinilo vymretie celého rybárskeho priemyslu. V tomto kontexte je tento plán stáť sa superveľmocou v oblasti solárnej energie trošku preexponovaný. Stále je to však príjemný príklad toho, keď štát presadzuje solárne riešenia. 
 
Je veľmi málo príkladov, kedy by sa jednotlivé vlády rozhodli priamo podporovať takéto smelé projekty. Napríklad v Nórsku je silná lobby elektrických aut ako alternatívy ku klasickým pohonným hmotám. Štát tam udeľuje rôzne úľavy v prípade, že vlastníte elektromobil. To či sa niečoho podobného dočkáme aj u nás je otázkou času.

Vážený zamestnanci nech sa páči, dvere sú tam

Posted on 4. 7. 2019 by

Jedine úplný hlupák si môže myslieť že ak dá všetko od seba preč, príde niekto a ten mu to dá za dobrú cenu aj keď nemusí. Príkladov by bolo určite aj vo vašom okolí množstvo. Od panelákov ktoré vybudovali vaši starý rodičia, alebo dnes už zatvorených výrobných závodov alebo aj stále nedokončená cestná sieť na Slovensku. Rok 2019 je viac než len ďalší rok. Nesie sa v ňom symbolika pádu politického systému ktorý množstvo prevažne zaslepených ľudí nazýva režimom. Ale ak vtedy bol režim tak teraz je potom čo? bankovka.jpgAko iste viete 30 november 2019 bude dňom 30 výročia pádu komunizmu a začiatku demokracie u nás. Výsledkom ale nie je nič iné iba rozkrádanie štátnych podnikov za vlády V. Mečiara a neskôr divokých privatizácií za vlády M. Dzurindu. Nedá sa povedať čo bolo horšie pretože výsledok je rovnaký a nakoniec si to aj tak odniesli obyčajný ľudia. Príkladom toho je VSS. Vlastne je už reč oUS Steel. Keďže sa blíži výročie rozhodli sa dať nielen svojím zamestnancom ale aj úradu práce darček. A to tak že možno ostane na dlažbe 2500 zamestnancov. Nemôžeme mať nikomu za zle ak sa snaží aby jeho spoločnosť zarobila dostatok peňazí ale potom nastáva otázkou koľko to ten dostatok vlastne je? Podľa posledných udalostí je sme si na vine samy. řetěz.jpgLepšie povedané je to preto lebo namiesto toho aby sme zdvihy pracovný čas z 8 napríklad na 10 hodím pri zachovaní súčasnej mzdy my ideme opačnou cestou. Na druhej strane treba ale brať do úvahy aj faktory ktoré len ťažko bez medzinárodnej spolupráce vieme ovplyvniť. Napríklad také Správanie sa Európskej únie voči domácim oceliarskym firmám. Tým máme na mysli najme firmy ktoré vyrábajú oceľ na území EU. Pretože pokiaľ tu budeme dovážať lacnú oceľ z Číny za dumpingové ceny, nič sa nezmení. Jednoducho sú veci ktoré neovplyvníme len tak samy od seba hoci niekde začať treba. No to na veci že sa práve Američania, rozhodli dať mým Slovákom takýto darček k 30 výročiu je smutné. Takto sa ku spojencom nechová.

Objednávka cenovej ponuky Sky sa má vysporiadať v aukcii

Posted on 3. 8. 2018 by

Prevzatý panel vyhlásil, že aukcia začne v piatok o 17:00 v Londýne a skončí v sobotu večer. Povedal, že všetky strany súhlasili s procesom, ktorý bude mať maximálne tri kolá.
Fox sa rozhodol prevziať 61% Sky, ktoré ešte nie je vlastné, kým Comcast neponáhľa ponuku Foxa.

tv

Fox zvýšila svoju ponuku na 24,5 miliárd libier, ale to bolo čoskoro vykorisťované ponukou spoločnosti Comcast vo výške 26 miliárd libier.
Proces bol tiež ovplyvnený regulačnými otázkami vzhľadom na obavy o pluralitu médií a stupeň vplyvu pána Murdocha na britskú mediálnu scénu.
Ian Whittaker, šéf európskeho mediálneho výskumu v Liberum Capital, uviedol, že pre preberanie je zriedkavé ísť do aukcie týmto spôsobom, ale zabezpečilo by to, že dlhotrvajúca bitka o Sky sa skončila.
Povedal: "Aby ste získali ocenenie preberaciemu panelu, urobili to rozhodne, aby zastavili túto vec. "Je to veľmi nezvyčajný postup, ale je to najlepší postup."

Bitka o Sky: Prečo je to dôležité
Sky je "šperk v korune", tvrdí mediálna analytika Alice Endersová.
Vysielateľ má v Európe takmer 23 miliónov účastníkov platenej televízie, s väčším priestorom na rozšírenie v USA, a má širokopásmové pripojenie.
Vo februári spoločnosť Sky Sports získala práva na televízne balíky UK Premier League a spoločnosť Sky tiež udeľuje prehliadky vrátane Game of Thrones a produkuje vlastný originálny obsah.
Nezáleží na tom, kto vyhrá vojenskú ponuku, predpokladá sa, že odberatelia Sky budú čeliť vyšším cenám, hovorí pani Endersová.
Ponuka Skyu tlačila cenu spoločnosti Sky na viac ako 24 miliárd libier a pravdepodobne bude od zákazníkov vrátená.

Rastúce podnikanie
Tiež je to otázka osudu 24-hodinového spravodajského kanála Sky News, ktorý by mohol byť predávaný oddelene alebo oddelený, aby sa zachovala jeho redakčná integrita.
Spoločnosť Sky má vo Veľkej Británii a Írsku, Taliansku, Rakúsku a Nemecku takmer 23 miliónov predplatiteľov.

android

V priebehu 12 mesiacov do konca júna zaznamenala zisk pred zdanením o 7,5% a pridala viac ako 500 000 zákazníkov v celej Európe.
Budúcnosť Skyu je v rovnováhe viac ako osem rokov – a povaha hry sa medzitým zmenila.
Tento proces sa začal, keď pôvodný News Corp Murdoch predložil ponuku na úplnú kontrolu nad tým, čo bolo potom BSkyB.

Rolls-Royce prepustí 4 600 zamestnancov

Posted on 25. 4. 2018 by


Spoločnosť sa zameriava na civilné letectvo, obranu a energetické systémy. Okolo tretiny zníženia počtu pracovných miest sa očakáva do konca tohto roka, povedal Rolls-Royce.
Očakáva sa, že program bude pokračovať v priebehu celého roka 2019 s úplným vykonaním do polovice roka 2020. Rolls-Royce uviedol, že program bude stáť 500 miliónov eur, vrátane prepúšťania, ale do konca roka 2020 to ušetrí 400 miliónov eur ročne.

letadlo

Firma tiež uviedla, že bude pokračovať v práci na svojich problémoch s motorom Trent 1000. Časti motorov sa opotrebovávajú rýchlejšie, ako sa očakávalo, čo spôsobilo uzemnenie niektorých lietadiel. Rolls-Royce povedal, že bude trvať niekoľko rokov, kým budú všetky motory v prevádzke.
Warren East prevzal v spoločnosti Rolls-Royce uprostred krízy v plnej veľkosti – päť po sebe nasledujúcich varovaní o zisku viedlo akcionárov k otázke, či manažment spoločnosti skutočne ovláda.

vozík

Mohol to urobiť drastické kroky, ale podnikatelia uviedli, že jeho prvoradou prioritou je stabilizovať loď a ubezpečiť mesto, že spoločnosť nebola na smrteľnej spirále smerom dole. To sa do značnej miery dosiahlo.
To je rozhodujúce pre akcionárov, pretože ponúka opatrenie spoločnosti Rolls-Royce, ktorá dodáva svojmu sľubu „jam zajtra“, že v priebehu niekoľkých rokov premení rastúci predaj motorov – na ktoré firma stráca peniaze – na ziskové služby a údržbu.

dělník

Teraz pán East realizuje ďalšiu fázu plánu, čím znížil tuk stredného manažmentu, aby robil Rolls-Royce ešte výhodnejšie.
Ale čakajú veľké strategické výzvy. K dispozícii je veľká križovatka v podobe novej generácie malých lietadiel. Rolls-Royce na poslednom okamihu vynechal tento trh a pravdepodobne si to nemôže dovoliť.
Generálny riaditeľ spoločnosti Warren East povedal programu BBC Today, že Rolls-Royce potrebuje menej vrstiev manažmentu: „Máme príliš zložitú organizáciu riadenia a podpory a musíme to zjednodušiť, aby sme zostali konkurencieschopní.“
Povedal, že škrty by boli „veľmi silné“ v Derby, pretože to bolo miesto, kde bola väčšina týchto funkcií založená.