Secondhand, ekológie a konzumná rasa

Posted on 12. 10. 2019 by

Ľudia sa snažia poukázať na veľa vecí v dnešnej dobe. Sme veľmi spotrební a uvedomujeme  si  to. Či už ide o veľké spotreby plastu, ktoré môžeme  nájsť  už pomaly všade aj v dnešních módnych obchodoch.  Nylon, polyester a akryl sú tiež syntetické materiály ktoré nájdeme aj v našom oblečení. Číže plast z nich sa vymýva vždy ked perieme oblečenie. Nové veci nám zaplnujú život, byt, priestory, šatníky.  80% z kúpených vecí  sa nikdy nevynosí  a kupujú  sa  stále dalšie a novšie, drahšie a náročnejšie na výrobu. Z ekologického hladiska sú sekáče veľmi spotrebné, spĺnajú potreby a očakávania nakupujúcich.oblečenie v obchode.jpg
Prvý dojem zo Seconhandu býva že v daných strediskách nakupujú len chudobnejší ľudia alebo menej zaobstaraný. Pravda je však opakom. Videla som nespočet spokojných zákazníkov. Mladé stredoškoláčky, pánov v strednom veku, sekretárky, vysokopostavených ľudí. Vždy je možnosť veci znovu vyprať. Podaktoré sú čisto nové nenosené.
Marketing  nevnímame vôbec. Online reklamy, bilboardy, letáky. Všetko toto je marketing. Problém je že marketing vnímame ako prirodzenú vec. Ani ju nespozorujeme a zatial čo idete na nákup jednej veci, skončíte pri preplnenom košíku vecí. Ktoré ani vlastne neviete prečo beriete ale v momentalnom stave v nákupnom stredisku vás lákajú. Následne sa usadíte doma, pozeráte sa naookolo a zisťujete že máte aspoň 3 veci s istou funkciou ako pri tej čo ste kúpili. Sveter, tričko či šaty ktoré si kúpite v priemere od 20 do 30€, vyrábajú deti a ženy v Indii alebo iných chudobenjších krajinách. Tieto mladé slečny a deti platia v priemere 0,30 centov na hodinu. Nehovoriac o nepríjemních a nebezpečních podmienkach, pri čom je dosť veľké riziko sexuálneho a iného napadnutia.  Za posledné roky vznikol pojem „Fair trade“ toto je pojem pre všetko vyrobené tak aby pod týmto pojmom kupujúci vedel že prodkut je vyrobený „férovo“.  Zamestnanec dostane dobre zaplatené, produkt je enviromentálne a ekonomicky schopný. Tým pádom Fair trade prospieva kupujúcemu, predajcovi aj zamestnanovci.  Plus veľký bonus pokiaľ je materiál vyrobený z čisto prirodných, nefarbených látok, bez plasov, škodlivých chemikálií.  Jednoducho prospešný aj pre vás a pre zem.slečna v svetru.jpg
Minimalizmus
Čoraz viacej sa začal presadzovať minimalizmus.
Minimalizmus spočíva v uvedomení si že sme gigantická konzumná rasa ktorej hlavne ide len o vzhlad danej veci. Móda vcelku nás tak pohlcuje že zabúdame na seba samého ako človeka.
Za celý rok nevynosíme ani 80% kúpeného oblečenia. Stále a stále kupujeme dalšie. Vlastný vnútorný pocit pre nás po nakupovaní je ovela uspokojivejší pri dnešnej chaotickej dobre plnej stresu. Kedže dneškajšok sa hemží plnými závilostiami. Všetko môže byť závisloť. AJ nakupovanie. Určite ste sa už prichytili, ked ste vystresovaní nakupovali a cítili ste dobrý pocit, zmiernujúci sa stres a klud. Aj takéto účinky môže mať nakupovnie, či už kozmetiky, oblečenia, nadbytočnéh jedla ktoré nikdy nezjeme.
Takto sa v dnešnej dobe konzumne zabíjame a ani si to neuvedomujeme.
Preto práve teraz prichádza príjemná stredná cesta minimalizmus.
Minimalizmus spočíva v obmedzení nepotrebných vecí. Darovanie ich dakomu kto ich fakt potrebuje. Taktiež nás veľmi rozplytuje prostredie v ktorom pracujeme, žijeme. Veľa farieb. Vecí na jednej kope. Obrovská skupina si priznala že sustredujú a pracujú, žijú a cítia sa lepšia v prostredí ktoré nemá v sebe vela chaotických farieb, prostredie pôsobí otvorenejšie, čistejšie a hlavne kludnejšie. Spočiatku si veci roztriedite do potrebných vecí, veci ktoré si dlho skladujete, majú pre vás len fuknciu „potešenia“. Tým nehovorím že pokial máte oblubených plyšákov, dekoračné veci alebo nejaký spomienkový darček aby ste okamžite utekali z domu a vyhodili ho do toho už tak prepchatého kontajnera vonku. Určite už ste zažili susedky, známe alebo známych ku ktorím ste prišli a hned pri prvej návšteve na vás vybaflo gigantické množstvo zvieracích sošiek, tanierov prepchatých v skriniach. Plné šatníky vecí z ktorích sa následne tešili a flexili ( chváili sa, aspoň trochu do slovníčku mladých pre vás). Jednoducho. Nepotrebujete plnú skrín vecí alebo preplnené dekoračné sety, vázy. Nie až prehnane moc. My ako spoločenské bytosti sa strácame až moc vo svojích záľubách alebo veciach ktoré nás tešia. Prejedanie sa, nakupovanie rozmerných vecí z rozmaru. V určitej časti sme sa zasekli pri spoločenskom rebríčku „ čím viac tým lepšie, čim viac týmbohatšie poôsobenie“. Treba si uvedomiť že nemusíme vôbec mínať desiatky tisíce eur ročne na veci ktoré nám zbytočne doma stoja. Padá na nich prach a my ich máme ako potešenie len v našej hlave. Jediná objemná vec čo sa nachádza u mňa v byte je veľká knihovnica plná kníh. Áno mohli by ste povedať že sa dajú kupovať online. Knihy sú proste knihy. Čo sa týka oblečenia toho nevynosíme nikdy toľko koľko si kúpime. To je proste fakt ktorý nejde poprieť. Vtipy na ženy sú časté a vieme prečo. Spoločnosť nadiktovala ženám a dospievajúcim slečnám zoznam do života. Sukňe, punčochy, šaty, topánky, blúzky, šperky a milion riaseniek, a to ani nehovorím aký boom je ohladom podprseniek a pushupkách. Povedzme si narovinu, v XXL balíku. Každú jednu vec treba po minimálne 20 krát v šatníku inak nieje efektívna. Žena nakupuje, oblečie sa a dostane kompliment. Slečna si následne príjde spoločnosťi prospešná, muža prezentujúca a cíti sa lepšie. Mladé dámy. Poviem vám že absolutne nepotrebujete make up a boli by ste úžasné aj vo verci. A toto platí pre každého. Skúste si doma urobiť poriadok, vytriediť veci ktoré vám dlho stoja v šatníku a v celom dome a uvidíte že sa budete cítiť lepšie a nebudete až tak konzumný.